Leta i den här bloggen

lördag 23 april 2011

Ö-Caching

Påskafton för mig var Geocaching på schemat och resan gick till Lilla Varholmen för att ta färjan ut till Hönö och Öckerö.











Jag lämnade färjan på Hönö för att ta mig till Öckerö och den första cachen som var Nimbus, cachen hittades snabbt och lätt och jag tog mig vidare till nästa som var Öckerö örtagård, en liten oas med bänkar att sitta på för att logga sitt fynd.
Nu tog jag mig till cachen Se fyr - Öckerö Norgård och härifrån kunde man se hur folk började förbereda inför kvällens eldande.


Nästa cache jag åkte till var Vattentornet - Öckerö en mystery där man skulle räkna tegelstenar runt vattentornet, det gjordes och jag kunde sedan snabbt räkna ut var cachen var placerad. Cachen hittades snabbt och lätt och jag kunde ta mig till nästa cache som var Se fyr - Öckerö Kanndalen, väl uppe var där en hel hjord av mugglare vilket fick mig att söka lite diskret efter cachen. Detta misslyckades och jag plockade upp telefonen för att låtsas använda den, såg att MPLL skickat ett sms att det dykt upp en cache på ön jag befann mig på.
Kollade upp denna och skrev in koordinaterna på gps:en och det visade sig att jag bara var 500 meter ifrån, nu bar det ner för berget och snabbt till Geomopeden för att ta mig till Brukshundklubb - Öckerö.
Denna cache hittades mycket snabbt när jag väl var på plats och jag kunde logga en FTF.

Efter denna cache åkte jag vidare till Hönö och cachen Väderkvarnen på Hönö, denna hittades efter en liten stund.





Nu tog jag en liten tur bort till Fiskemuséet i Hönö Klåva och denna cache var spårlöst försvunnen så det blev en DNF logg på nätet. Jag tog mig vidare till MPLL:s Fotöbron och denna cache hittades och loggades snabbt och lätt utan några mugglare i närheten.

Nu åkte jag över till Fotö för att finna Fotö Storavägen och här var det inte lätt att smyga med det man gjorde, en liten väg/gränd med hus och en massa fönster över allt. Tittade runt lite men gav upp efter ett par minuter, detta fick bli en DNF logg.
Nu åkte jag vidare till Ersdalens naturreservat vilket var resans höjdpunkt, först ut var cachen Yours Valley (Gavia #41) och denna hittades snabbt och lätt med mycket bra koordinater ute på bergen.
Nu gick jag vidare ut på udden för att kunna logga Ersdalen Earthcache och filma lite: http://www.youtube.com/watch?v=uxmyYVXkRcM














Efter denna cache åkte jag tillbaka till färjeläget för att ta mig tillbaka till Hisingen, väl där skulle det loggas ytterligare fyra cacher.
Den första var Rosanna som var placerad ute på en pir i Hällsvik, den andra var A tribute to Zeptho som lades ut inför den mycket trevlige cacharen Zepthos 50 årsdag.
Den tredje var Meles meles på en gammal militär anläggning som var igenvuxen, och den fjärde var Sterna paradisaea som var placerad uppe i ett träd men jag slapp att klättra för denna kunde firas ner med ett snöre.

Det blev 13 loggade cacher på denna turen, hade jag haft lite mera tålamod kunde det varit minst två cacher till loggade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar